Selecteer een pagina

Algemene voorwaarden

– ALGEMENE DIENSTVERLENINGSVOORWAARDEN –

Definities en toepassingsgebied

De algemene voorwaarden tot levering van diensten, hierna genoemd de “algemene

voorwaarden”, zijn van toepassing op alle bestellingen die worden geplaatst bij Comm.V, met

maatschappelijke zetel te Sluizeken 3, 9620 Zottegem, ingeschreven in de Kruispuntbank van

Ondernemingen onder het nummer BE 0712.635.838, hierna de “dienstverlener” genoemd.

De voorliggende algemene voorwaarden vormen de overeenkomst die de dienstverlener en de

klant verbinden, zij worden hierna gezamenlijk de “partijen” genoemd.

De “klant” is iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten bij de dienstverlener

bestelt.

De “consument” is de klant, natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden die buiten zijn

handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

De voorliggende algemene voorwaarden zijn als enige van toepassing tussen partijen.

Deze sluiten de algemene of bijzondere voorwaarden van de klant uit die de dienstverlener niet

uitdrukkelijk op schriftelijke wijze heeft aanvaard.De algemene voorwaarden zijn op ieder ogenblik

vrij te raadplegen op de website van de dienstverlener: www.devastgoedfotograaf.be, zodat de

klant bij het plaatsen van een bestelling dient te verklaren dat hij kennis heeft genomen van de

algemene voorwaarden en bevestigt dat hij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen

aanvaardt.

De dienstverlener behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te allen tijde te

kunnen wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen

op zijn website worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op de

bestellingen van diensten die nadien worden geplaatst.

Aanbod en bestelling

Om een bestelling te plaatsen, kiest de klant het (de) dienst(en) die hij wenst te bestellen en stelt

hij de dienstverlener hier telefonisch, per post, per e-mail of in voorkomend geval middels een

onlineformulier van in kennis.

De dienstverlener zendt de klant indien gevraagd een offerte met betrekking tot zijn diensten, en

vraagt eventueel betaling van een voorschot. De offerte bevat een vermelding die de klant

herinnert aan de toepassing van de voorliggende algemene voorwaarden, alsook aan het bestaan

van het herroepingsrecht van consumenten.

Het komt de klant toe de juistheid van de bestelling te controleren en eventuele vergissingen

onmiddellijk aan de dienstverlener te melden.

De klant dient vervolgens de offerte te aanvaarden en de ondertekende offerte terug te zenden

naar de dienstverlener teneinde zijn bestelling te bevestigen.2

De dienstverlener behoudt zich het recht voor de bestelling van de klant op te schorten, te

annuleren of te weigeren, in het bijzonder indien de door de klant gecommuniceerde gegevens

manifest foutief of onvolledig blijken te zijn of indien een betwisting bestaat met betrekking tot de

betaling van een voorgaande bestelling.

Indien op voorhand geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de prijs gaat de dienstverlener er

van uit dat de klant kennis heeft genomen van de prijslijst voor standaarddiensten welke is terug

te vinden op de website van de dienstverlener. De dienstverlener handhaaft dan ook de prijzen

vermeld op de prijslijst.

Betaling

De facturen zijn betaalbaar, in de munteenheid van de factuur, ter maatschappelijke zetel van de

dienstverlener ten laatste dertig dagen na facturatiedatum.

Iedere betwisting met betrekking tot een factuur dient per gewoon en aangetekend schrijven te

worden verstuurd naar de maatschappelijke zetel van de dienstverlener binnen de acht dagen na

ontvangst van de factuur. Bij gebreke hieraan kan de klant de factuur niet meer betwisten.

Bij gebreke aan betaling van een factuur op de vervaldag, worden de volledige openstaande

bedragen onmiddellijk opeisbaar.

Iedere factuur die op de vervaldag onbetaald is gebleven zal, ten aanzien van een particulier, van

rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest van 8% per jaar

opbrengen. Ten aanzien van handelaars zal de Wet van 2 augustus 2002 van toepassing zijn.

Iedere factuur die op de vervaldag onbetaald is gebleven zal bovendien, ten titel van

schadevergoeding en intresten, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling worden

verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 15% van het onbetaald gebleven

bedrag.

Prijs

De prijs van de producten en/of diensten wordt in euro weergegeven, belastingen niet

inbegrepen.

Iedere verhoging van de BTW (Belasting over de Toegevoegde Waarde) of iedere nieuwe belasting

die zou worden opgelegd tussen het moment van de bestelling en de uitvoering, zal automatisch

ten laste van de klant worden gelegd.

Eventuele kosten van levering zijn niet in de weergegeven prijs opgenomen, maar worden

afzonderlijk berekend in de loop van de bestelprocedure, in functie van de wijze en de plaats van

levering, alsook in functie van het aantal bestelde diensten.

Termijnen

Behoudens andersluidende uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding door de dienstverlener, zijn de

leverings- en/of uitvoeringstermijnen die in de algemene voorwaarden worden vermeld geen

vervaltermijnen. De dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld, tenzij het een3

aanzienlijke vertraging betreft die aan zijn zware fout te wijten is.

De klant kan de leverings- en uitvoeringstermijnen niet inroepen ter verbreking van de

overeenkomst, kan geen schadevergoeding of intresten vorderen en kan, behoudens

andersluidende uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding door de dienstverlener, geen enkele

andere vordering laten gelden.

In geval van vertraging in de levering van meer dan dertig werkdagen zal de klant per aangetekend

schrijven een ingebrekestelling aan de dienstverlener dienen te zenden, waardoor deze laatste

vervolgens over 50% van de voorgeschreven termijn beschikt om het (de) bestelde diensten uit te

voeren.

Herroepingsrecht

In overeenstemming met artikel VI.47 van het Wetboek Economisch Recht, beschikt de consument

die de diensten op afstand bij de dienstverlener bestelt over een termijn van 14 kalenderdagen

vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, namelijk de dag waarop de consument per e-

mail een samenvatting van zijn bestelling ontvangt.

Indien deze termijn op een zaterdag, zondag of een feestdag verstrijk, wordt deze verlengd naar

de eerstkomende werkdag.

De consument kan zijn wil om van de aankoop af te zien kenbaar maken via een formulier tot

herroeping dat online wordt geplaatst op de website van de dienstverlener, via een formulier dat

samen met de bestelbon wordt overgemaakt of beschikbaar is op de website van de FOD

Economie, KMO, Middenstand en Energie: economie.fgov.be, of nog via een verklaring waaruit de

wil tot herroeping van de overeenkomst op onbetwistbare wijze blijkt.

De dienstverlener zal het door de klant betaalde bedrag zo spoedig mogelijk aan deze laatste

terugstorten, en uiterlijk binnen de 14.

De consument die uitdrukkelijk aanvaardt dat de bestelde dienst reeds wordt uitgevoerd vóór het

verstrijken van de termijn van 14 dagen en die erkent dat deze uitvoering leidt tot verlies van dit

herroepingsrecht, zal dit herroepingsrecht, in overeenstemming met artikel VI.53 van het

Wetboek Economisch Recht, niet meer kunnen uitoefenen.

De consument zal zijn herroepingsrecht tevens niet kunnen uitoefenen indien hij zich bevindt in

één van de andere uitzonderingen beoogd door artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht.

Opzegging van de bestelling

De klant die niet voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van het in de vorige clausule

van voorliggende algemene voorwaarden beschreven herroepingsrecht en die zijn bestelling

wenst op te zeggen dient de dienstverlener hiervan in kennis te stellen, die de klant op zijn beurt

zal informeren met betrekking tot de te volgen procedure.

Het eventuele voorschot dat door de klant aan de dienstverlener werd betaald zal niet aan de

klant worden teruggestort. Indien door de klant geen voorschot betaald werd, heeft de

dienstverlener het recht om van de klant een opzeggingsvergoeding te eisen ten bedrage van 30%4

van de prijs van de diensten die deel uitmaakten van de door de klant opgezegde bestelling.

Uitvoering van de bestelling

De uitvoeringstermijnen die door de dienstverlener werden aangegeven worden slechts ter

indicatieve titel verstrekt en verbinden de dienstverlener niet. Een vertraging in de uitvoering van

de bestelling kan bijgevolg in geen enkel geval aanleiding geven tot enige schadevergoeding,

intresten, verbreking van de overeenkomst en/of opschorting van de verplichtingen van de klant.

De bestelling zal slechts worden uitgevoerd na integrale betaling.

Ontvangst van de bestelling en klachten

Eventuele klachten met betrekking tot de diensten geleverd door de dienstverlener zullen op

schriftelijke wijze moeten worden ingediend, binnen een termijn van 5 werkdagen nadat het feit

dat tot de klacht aanleiding geeft zich heeft voorgedaan. Bij gebreke de klacht op voorvermelde

wijze en binnen de vooropgestelde termijn in te dienen, zal hiermee geen rekening worden

gehouden.

Indien een klacht gegrond blijkt te zijn, heeft de dienstverlener de keuze tussen het vervangen van

de desbetreffende diensten of het terugbetalen van de prijs van deze diensten.

Intellectuele eigendomsrechten

De aangeleverde visuele diensten informatie, logos, tekeningen, merken, modellen, slogans, de

huisstijl, enz. die via de website of de catalogus van de dienstverlener toegankelijk zijn, worden

beschermd door intellectuele eigendomsrechten.

Behoudens voorafgaand en uitdrukkelijk andersluidend beding, is het de klant niet toegelaten

afgeleide werken gebaseerd op het geheel of een deel van de op de website of in de catalogus van

de dienstverlener afgebeelde elementen te wijzigen, reproduceren, verhuren, uitlenen, of te

verkopen.

De aangeleverde visuele diensten mogen uiteraard wel onbeperkt in tijd en kwantiteit gebruikt

worden als promotiemateriaal, tenzij dit nadrukkelijk anders vermeld wordt bij de

verkoopovereenkomst.

Behoudens indien hiervan uitdrukkelijk wordt afgeweken, houdt de overeengekomen prijs in geen

enkel geval een overdracht in van de intellectuele eigendomsrechten en/of industriële rechten op

om het even welke manier.

Waarborgen met betrekking tot de geleverde diensten

De dienstverlener verbindt zich ertoe de diensten als een goede huisvader uit te voeren.

De klant beschikt wat de geleverde diensten betreft over een overeenstemmingswaarborg ten

aanzien van de initieel gevraagde diensten. Indien binnen deze termijn een afwijking wordt

vastgesteld, zal de dienstverlener deze afwijking kosteloos en zo spoedig mogelijk verhelpen,

onder voorbehoud dat deze vastgestelde afwijkingen als zodanig kenbaar worden gemaakt aan de5

dienstverlener. Worden uitdrukkelijk uitgesloten uit de overeenstemmingswaarborg: de diensten

gevraagd naar aanleiding van een niet-toegelaten interventie of wijziging, naar aanleiding van een

verkeerd gebruik of naar aanleiding van een niet-conform gebruik door de klant, of nog, ten

gevolge van een afwijking gecreëerd door de interventie van de klant of een derde.

De dienstverlener verklaart dat het resultaat van de geleverde diensten, die beschermd zouden

zijn door intellectuele eigendomsrechten, originele creaties vormen. Indien de dienstverlener

beroep zou hebben gedaan op derden teneinde het geheel of een deel van deze diensten te

leveren, verklaart hij alle noodzakelijke rechten en toestemmingen voor de uitvoering van deze

diensten te hebben verkregen.

De dienstverlener vrijwaart de klant bijgevolg tegen iedere eis, bewering, revindicatie of het verzet

van iedere persoon die met betrekking tot het geheel of een deel van de geleverde diensten een

intellectueel of industrieel eigendomsrecht inroept, of die een daad van oneerlijke concurrentie

stelt.

Aansprakelijkheid

Algemeenheden. De klant erkent en aanvaardt dat alle verplichtingen waartoe de dienstverlener

gehouden is uitdrukkelijk dienen te worden vermeld en dat deze niet aansprakelijk, behoudens in

geval van bedrog of grove fout. In de hypothese waarin de klant het bestaan van een grove fout of

van bedrog in hoofde van de dienstverlener aantoont, is de schade waarop de klant aanspraak kan

maken beperkt tot de materiële schade die het rechtstreekse gevolg is van de fout die aan de

dienstverlener wordt verweten, met uitsluiting van alle andere schade. Deze schade kan in ieder

geval niet meer bedragen dan 75% (exclusief belastingen) van het bedrag dat effectief door de

klant betaald werd in uitvoering van de bestelling.

De klant erkent eveneens dat de dienstverlener niet aansprakelijk is voor de eventuele

rechtstreekse of onrechtstreekse schade die wordt veroorzaakt door de geleverde diensten, zoals

onder andere de inkomstenderving, de verhoging van de algemene kosten, het verlies van

cliënteel, enz.

De dienstverlener is niet verantwoordelijk indien door de klant verkeerde gegevens werden

doorgegeven, of indien door een derde een bestelling wordt geplaatst in naam van de klant.

Internet en nieuwe technologieën

De klant erkent de beperkingen en de risico’s verbonden aan het gebruik van het internet of van

ieder ander middel waarmee de website heden of in de toekomst ter beschikking zal worden

gesteld. De klant erkent eveneens de risico’s verbonden aan de numerieke of elektronisch opslag

en overdracht van gegevens.

De klant aanvaardt, gelet op voormelde risico’s, dat de dienstverlener niet aansprakelijk kan

worden gehouden voor de schade veroorzaakt door het gebruik van de website (alsook door

eventuele applicaties) van de dienstverlener of door het internet.

De klant aanvaardt onder meer dat de uitgewisselde elektronische communicatie en de door de

dienstverlener gerealiseerde back-ups als bewijs kunnen dienen.6

Diverse bepalingen

Geval van overmacht of toeval. De dienstverlener kan noch contractueel, noch

buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld in geval van tijdelijke of permanente niet

uitvoering van zijn verplichtingen, indien deze niet-uitvoering te wijten is aan een geval van

overmacht of toeval.

Worden in het bijzonder beschouwd als gevallen van overmacht of van toeval : 1) het verlies of de

algehele of gedeeltelijke vernietiging van het informaticasysteem van de dienstverlener of van zijn

databank, indien één van deze gebeurtenissen niet redelijkerwijze rechtstreeks aan de

dienstverlener kan worden verweten en indien niet kan worden aangetoond dat de dienstverlener

heeft nagelaten alle redelijke maatregelen te nemen die deze gebeurtenissen hadden kunnen

vermijden, 2) aardbevingen, 3) brand, 4) overstromingen, 5) epidemieën, 6) daden van oorlog of

van terrorisme, 7) aangezegde en niet-aangezegde stakingen, 8) lock-outs, 9) blokkades, 10)

opstanden en rellen, 11) een schorsing van de nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit), 12) een

gebrek in de internetverbinding of de databases, 13) een gebrek in de

telecommunicatienetwerken, 14) een verlies van de verbinding met de internetverbinding of met

de telecommunicatienetwerken waarvan de dienstverlener afhankelijk is, 15) een feit of een

beslissing van een derde die de goede uitvoering van voorliggende overeenkomst beïnvloedt of

16) iedere andere oorzaak die aan de redelijke controle van de dienstverlener ontsnapt.

Onvoorzienbaarheid. Indien, ingevolge omstandigheden onafhankelijk van de wil van de

dienstverlener, deze laatste zijn verplichtingen niet meer kan nakomen of indien de uitvoering van

deze verplichtingen duurder of moeilijker is geworden, verbinden de klant en de dienstverlener

zich ertoe om te goeder trouw en op loyale wijze binnen een redelijke termijn de contractuele

voorwaarden te heronderhandelen teneinde het evenwicht te herstellen. Bij gebreke aan akkoord

binnen een redelijk termijn zal iedere partij het recht hebben de ontbinding van de overeenkomst

en van de contractuele relaties die de partijen verbinden in te roepen zonder enige

schadevergoeding van welke aard ook verschuldigd te zijn.

Verbreking van de overeenkomst. In geval van insolvabiliteit van de klant of ingeval van

onbetaalde schulden, ook indien deze voortspruiten uit eerdere overeenkomsten tussen de klant

en de dienstverlener, is de dienstverlener ertoe gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen te

schorsen tot de dag der integrale betaling door de klant van alle openstaande schulden.

Ingeval van niet-uitvoering van zijn verplichtingen door de klant, kan de dienstverlener de

overeenkomst onmiddellijk verbreken ten laste van de klant, zonder enige schadevergoeding

verschuldigd te zijn. Deze verbreking van de overeenkomst kan in voorkomend geval aanleiding

geven tot betaling van schadevergoedingen en intresten door de klant aan de dienstverlener.

Illegaliteit. Behoudens andersluidende uitdrukkelijke bepaling zal de eventuele onregelmatigheid

of nietigheid van een clausule, een paragraaf of een bepaling (of van een deel van een clausule,

een paragraaf of een bepaling) geen enkele invloed hebben op de geldigheid van de andere

clausules, paragrafen of bepalingen van de voorliggende algemene voorwaarden, noch op het

overige deel van deze clausule, paragraaf of bepaling.

Titels. De titel die in de voorliggende algemene voorwaarden worden gebruikt, worden slechts ter

referentie en uit gemak gebruikt. Zij beïnvloeden op generlei wijze de betekenis of de draagwijdte

van de bepalingen die zij aanduiden.7

Geen afstand. De inertie, de nalatigheid of de vertraging van een partij in de uitvoering van één

van haar rechten of middelen in toepassing van de voorliggende algemene voorwaarden kan in

geen enkel geval worden beschouwd als een afstand van dit recht of middel.

Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken. Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan

het Belgisch recht.

In geval van geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de levering

van de diensten, komen de partijen overeen een bemiddelingsprocedure op te starten alvorens

over te gaan tot enige andere manier van geschillenbeslechting.

In voorkomend geval stellen de partijen in onderling overleg een erkende bemiddelaar aan van de

Federale Bemiddelingscommissie (Simon Bolivarlaan 30 (WTC III), 1000 Brussel – https://www.fbc-

cfm.be/nl) of laten ze een derde deze erkende bemiddelaar aanstellen.

Eens een bemiddelaar werd aangesteld, leggen de partijen de modaliteiten van de bemiddeling

vast samen met de bemiddelaar.

Elke partij kan op ieder ogenblik een einde maken aan de bemiddelingsprocedure, zonder afbreuk

aan enige andere rechten.

Ingeval de bemiddelingsprocedure mislukt, zijn de rechtbanken van het volgend gerechtelijk

arrondissement bevoegd: Oost-Vlaanderen.